לישמניה עורית ושפני סלע: רקע ופעולות מניעה והסברה





שפני סלע ולישמניה – רקע ופתרונות

בקרבת יישובים רבים ברחבי הארץ קיימת אוכלוסיה של שפני סלע. השפן(Procavia capensis) הינו יונק בינוני
החי בקבוצות, מחפש את מזונו באזורים עשירים בצמחייה ואת ביתו קובע בין במחילות בין סלעים. תפוצתו בארץ רחבה וניתן לפגשו באזורים רבים מהצפון לדרום: בחרמון, בכרמל, בגליל, במדבר יהודה, בחלקים מהנגב ובשומרון. בשנים האחרונות קיים גידול באוכלוסיית שפני הסלע, גידול הקשור ככל הנראה לתהליכי בנייה ופיתוח, הגורמים הן  ליצירת מערומי סלעים מלאכותיים, והן לגידול בגינות ובצומח המאפשרים גידול של אוכלוסיות השפנים.

 לצד אלו קיימת  אוכלוסייה של זבובי חול. חרקים זעירים אלה הינם נשאים אפשריים של טפיל הלישמניאזיס הגורם למחלת הלישמניה העורית (שושנת יריחו). בשפני סלע נגועים, קיימת אוכלוסייה של הטפיל, (ישנן חיות מאגר אחרות לטפיל זה, בעיקר מכרסמים ממשפחת הגרבילים המצויים בעיקר בדרום הארץ). הטפיל מועבר ע"י הזבוב משפני הסלע לאדם באמצעות עקיצה. רוב העקיצות לא מסתיימות בהדבקות במחלה, ובד"כ הסימן חולף כעבור מספר שעות בדומה לעקיצת יתוש. אחוז קטן מזבובי החול נושאים את הטפיל ועקיצתם עלולה לגרום להדבקות ולהתפתחותה של הדלקת המכונה שושנת יריחו. זבוב החול לא עף מרחק רב, ולמעשה במשך כל חייו הוא מתרחק מספר מאות מטרים מהנקודה שבה החל את חייו.





פתרונות
היעד של צמצום שעור הנדבקים בלישמניה העורית, ניתן להשגה ע"י שילוב של מספר פעולות וביניהן פעולות תכנון ואכיפת חוקי בנייה, פעולות הנדסיות, פעולות הסברתיות, ופעולות הדברה. 
 יש לחלק הפעולות לשניים: פעולות ברמה הביתית ופעולות ברמת הרשות.
הפעולות ברמה הביתית קשורות בעיקר להימנעות מעקיצות זבוב החול: פעולות אלה כוללות את אותן פעולות המתבצעות להימנעות מעקיצת יתושים כגון: מריחת משחות וריסוסים, רשתות וכילות וביגוד ארוך. בנוסף ניתן להוסיף מאוורים בחדר לשיבוש תעופתם של זבובי החול. מומלץ להתקין רשתות צפופות יותר מאלה המשמשות ליתושים מחמת גודלו הקטן של זבוב החול. כמובן שבמקרה בו מזהה אדם בשטחו מחילה או מערום סלעים המשמש שפני סלע – כדאי לטפל בכך.  הפעולות ברמת הרשות הינן בעיקרן פעולות להרחקת שפני סלע מקרבת יישובים. הרחקה של שפני הסלע מבתי המגורים בכמה מאות מטרים תפחית במידה ניכרת את העקיצות נושאות הטפיל וזוהי הפעולה העיקרית הנדרשת מהרשות





פתרונות ברמת הרשות
טיפול במסלעות נעשה בדרכים שונות התלויות בתנאי השטח, ובנתונים שונים והם כוללים: פינוי סלעים לאתרים מורשים, כיסוי מסלעות בעפר, הרחקת סלעים לשם מניעת החללים המשמשים את שפני הסלע, כיסוי ברשתות ועוד.  כדי לבצע עבודות אלו מומלץ לכתוב תכניות הכוללת מיפוי של כל האזורים המשמשים את שפני הסלע או שעשויים להוות בעתיד בתי גידול לשפנים. במסגרת כתיבת התוכניות אנו לוקחים בחשבון היבטים סביבתיים כגון, מינימום הובלת חומרים, מינימום פגיעה בבתי גידול סמוכים, מינימום פיזור חלקיקים נשימים. כמון כן נבחנים שיקולי עלות לרשות המקומית.  רצוי ללוות תכניות אלה באדריכל נוף לשם שיקום נופי.

הסברה
לקהילה ולתושבים חלק גדול במניעה ובהתמודדות עם הלישמניה, ולאלה נחוצות פעולות הסברתיות שיכולה לספק הרשות. פעולות ההסברה עשויות לכלול עלונים ופוסטרים המסבירים את דרכי המניעה, הסברה בבתי ספר, הרצאות ומפגשים עם תושבים. חלק חשוב בפעילות ההסברתית מעבר למניעה היא הרגעת הקהילה ומתן כתובת לטיפול.


תכנון סביבתי: מצגת "לישמניה עורית ושפני סלע - פעולות מניעה והסברה"

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לישמניה עורית (שושנת יריחו) - תכניות לצמצום בתי הגידול של שפני הסלע לשם צמצום התחלואה